chiara-160x122.jpg

Ord att leva
 2019 juni

 "Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig"

(Apg 1:8)

Läs mer...

     Bakom etiketten 

I anslutning till temat ekonomi i sommarnumret av Enad Värld rapporterar vi om ett initiativ: en workshop om ansvarsfull förbrukning mitt i köpcentret, genomförd  av den italienska ungdomsavdelningen i gemenskapsekonomin när de träffades på sitt årliga möte.

 av Maria Gaglione

Vid slutet av mötesdagen lämnar några deltagare möteshallen för att ta sig till en närliggande Coop. Ett bord sätts upp vid entrén tillsammans med valboxar, och ett innovativt experiment sätter igång, en äkta röstkampanj.

"Vad har demokratin att göra med en stormarknad?" frågade någon. "Det har det, det har mycket stor betydelse ...", svarade Chiara, en av arrangörerna. "Med våra plånböcker utövar vi vår köpkraft". "Rösta med vår plånbok" är ett exempel på det civila ansvaret. När vi köper en produkt uttrycker vi en preferens och stöder ett företag som producerar produkten, en viss affärsmodell, ett uppdrag, en rad interna processer, en viss typ av hantering av relationer med anställda och leverantörer, en viss typ av påverkan på miljön."

”Innan experimentet", säger Stefania, "har vi arbetat i nästan tre månader med att undersöka vision och uppdrag av små och stora varumärken på cirka 20 företag.” […] ”Det var en intressant och berikande utmaning," fortsätter Francesca, "som visar att en komplexitet av etik, värderingar och konventioner påverkar våra dagliga inköp. Så kom vi fram till ett projekt som vi  kallar ”innanför märket." Andrea flätar in: "Vi valde tre produkter från olika märken för varje kategori, och försökte lyfta fram nyanserna när det gäller öppenhet, prissättning, engagemang och kvalitet. Vi lämnade det till deltagarna för att välja de produkter de skulle köpa, efter att ha delat med dem ”verktygen” för att läsa etiketterna också för till exempel "moraliska kalorier".

Liksom varje respektabel valkampanj fanns ”politiker” som presenterade sin egen kandidat, tillsammans med kommentarer från en medborgare-konsument. Därefter förseddes deltagarna med en shoppingväska, ett röstkort och adressen till en webbplats som skapades för tillfället. Korridoren i Coop gångar fylldes den dagen mer än vanligt med shoppare som noggrant läste alla etiketter.

Efter att ha betalt i kassan kunde konsumenten-väljaren göra sin demokratiska plikt och markera ett kryss bredvid de produkter som man hade valt och att lämna blanketten  i röstlådan. Det skedde intervjuer, undersökningar och datainsamling. Det fanns mer än hundra väljare, men alla gick hem med saker att tänka på, utöver sina fyllda matkassar. 

http://edc-online.org/en/eventi-e-news/loppianolab/14667-loppianolab-inside-the-label.html

 

 

Copyright © 2015 Focolarerörelsen i Sverige - All Rights Reserved.