chiara-160x122.jpg

Ord att leva
Novembre 2017

“Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare."
(Mat 23:11)

Läs mer...


Enad Värld

Arkiv Ord att leva

Ord att leva - Januari 2017

Kristi kärlek lämnar mig inget val. (2 Kor 5:14)

“Igår kväll gick jag och åt middag ute på restaurang med min mamma och en av hennes väninnor. Jag beställde ingen huvudrätt utan bara ett tillbehör, för att sen kunna äta desserten som är det jag tycker bäst om. Men mamma sa nej. Jag var på väg att sätta upp en sur min men jag kom ihåg att Jesus satt där bredvid mamma… och då log jag stället.” “Idag, efter en jobbig dag kom jag hem. Medan jag satt och tittade på tv tog min bror fjärrkontrollen ifrån mig. Jag blev jättearg men jag lugnade ner mig och lät honom titta på tv i fred.” “Idag sa min pappa något till mig och jag svarade väldigt otrevligt. När jag tittade på honom såg jag att han inte var glad. Då bad jag om ursäkt och han förlät mig.”

Dessa är erfarenheter av Ord att Leva som några femteklassare i en skola i Rom berättade. Kanske finns det inte en omedelbar koppling mellan dessa erfarenhet och Ordet för den månaden, men i själva verket är det ju det här som är resultatet av att leva evangeliet: incitamentet att älska. Oavsett vilket ord vi ämnar att leva, blir det samma effekt: Ordet förändrar vårt liv, det lägger i vårt hjärta en strävan till att uppmärksamma den andres behov, det gör så att vi ställer oss till förfogande för att tjäna våra medmänniskor. Det kan inte bli annorlunda: när vi tar emot Ordet och lever det så kommer Jesus att födas inom oss och göra så att vi agerar som han. Detta är vad Paulus menar när han skriver till de kristna i Korinth.

Det som drev aposteln att förkunna evangeliet och att agera för att stödja enheten bland sina församlingar var hans djupa Jesus-erfarenhet. Paulus hade känt sig älskad och frälst. Jesus hade genomsyrat hela Paulus liv och ingen, ingenting, kunde någonsin skilja honom från Jesus. Det var inte Paulus som levde, det var Jesus som levde inom Paulus. Tanken på att Gud hade älskat honom så mycket att Kristus offrade sitt liv gjorde Paulus nästan utom sig och gav honom ingen ro, den tanken tvingade honom att göra detsamma med lika mycket kärlek.

Driver Kristus kärlek också oss med samma tvingande kraft? Om vi verkligen har erfarit hans kärlek, då kan vi inte låta bli att älska. Då går vi modigt in där det finns splittringar, konflikt eller hat och istället ta med oss försoning, fred och enhet. Kärleken får oss att kasta hjärtat över hindret, så att vi kan komma fram till en direktkontakt med människorna genom förståelse och gemenskap, för att hitta en lösning – tillsammans. Det är inget vi kan välja bort. Enheten bör eftersträvas till varje pris, ingen falsk försiktighet eller svårighet eller eventuella konfrontationer kan stoppa oss.

Detta är särskilt angeläget speciellt i ekumeniska sammanhang. Detta ord har valts för denna månad, när vi firar Böneveckan för kristen enhet, just för att alla kristna från olika kyrkor och församlingar skall kunna leva det tillsammans, så att vi alla kan känna att Kristi kärlek tvingar oss alla fram till varandra, till att återskapa enheten.

“En trovärdig kristen som vill försoning – sa Chiara Lubich när hon öppnade andra Ekumeniska Europeiska kongressen i Graz, Österrike, den 23 juni 1997 – är bara den som kan älska andra med Guds egen kärlek, den kärlek som gör att man ser Kristus i varje människa, den kärlek som riktar sig till alla, eftersom Jesus dog för hela mänskligheten, en kärlek som alltid tar första steget, som är först att älska, den kärlek som gör att man älskar den andre som den är, och som enar oss med våra medsyskon i både smärta och i glädje. Kyrkorna måste älska med samma kärlek.”

Låt oss leva kärlekens väsen i dess fullhet med samma enkelhet och allvar som skolbarnen i Rom.

Fabio Ciardi

Copyright © 2015 Focolarerörelsen i Sverige - All Rights Reserved.