chiara-160x122.jpg

Ord att leva
Novembre 2017

“Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare."
(Mat 23:11)

Läs mer...


Enad Värld

Arkiv Sana elettäväksi

Sana elettäväksi maaliskuu 2014

"Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan." (Joh. 15:10)

Nämä sanat on otettu siitä laajasta puheesta (Joh.13:31 - 17:26), jonka Jeesus piti opetuslapsilleen heidän viimeisen ateriansa jälkeen. Niiden mukaan hänen käskyjensä noudattaminen saa meidät pysymään rakkaudessa. Ne muistuttavat eräästä aikaisemmasta jakeesta, jossa Jeesus sanoo: "Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni." (Joh. 14:15) Siitä käy ilmi, että toteutamme hänen käskyjään juuri siitä syystä, että rakastamme häntä.

Rakkautemme Jeesukseen ja hänen käskyjensä noudattaminen riippuvat siis toinen toisistaan. Rakkaus Jeesukseen saa meidät elämään yhä uskollisemmin hänen sanaansa. Mutta samanaikaisesti Jeesuksen sana, jota elämme, saa meidät pysymään ja siis myös kasvamaan yhä enemmän rakkaudessa häneen.

"Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan."

Meidän tulee siis pysyä hänen rakkaudessaan. Mutta mitä Jeesus tarkoittaa näillä sanoilla?

Hän tahtoo selvästikin sanoa, että hänen käskyjensä noudattaminen on osoitus ja tae siitä, että olemme hänen todellisia ystäviään. Samalla se on edellytyksenä sille, että Jeesus puolestaan voisi vakuuttaa omaa ystävyyttään meille. Mutta ehkä Jeesus tahtoo sanoa vielä enemmän, nimittäin, että se rakkaus, joka meissä kasvaa hänen käskyjensä noudattamisesta, on hänen omaa rakkauttaan. Hän välittää meille sen tavan rakastaa, jolla hän rakasti koko elämänsä ajan täällä maan päällä. Se oli rakkautta, joka sai Jeesuksen olemaan yhtä Isän kanssa, samanaikaisesti kun hän samaistui ja oli yhtä kaikkien veljiensä, erityisesti kaikkein pienimpien, heikoimpien ja syrjityimpien kanssa.

Jeesuksen rakkaus paransi kaikki sielun ja ruumiin haavat, antoi ilon ja rauhan jokaiseen sydämeen ja voitti kaikki liittoutumat palauttaen veljeyden ja ykseyden ihmisten kesken.

Jos toteutamme käytännössä Jeesuksen sanaa, hän elää meissä tehden meistäkin rakkautensa välikappaleita.

"Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan."

Kuinka elämme tämänkertaista sanaa? Toteutamme sitä pyrkiessämme tietoisesti sellaiseen kristityn elämään, joka ei tyydy vain ulkonaiseen ja muodolliseen käskyjen noudattamiseen, vaan joka on lähtöisin sydämestä. Pyhät ovat eläneet sillä tavoin ja heistä on tullut eläviä Jumalan sanoja.

Ottakaamme tämän kuukauden ajaksi jokin hänen sanansa, jokin kehotus, jota yritämme muuttaa elämäksi omalla kohdallamme.

Koska Jeesuksen uusi käsky - "Rakastakaa toisianne niin kuin minä olen teitä rakastanut" - on tietyssä mielessä kaikkien hänen käskyjensä ydin ja yhteenveto, voimme pyrkiä toteuttamaan sitä todella kokosydämisesti.

Chiara Lubich (1994)

Copyright © 2015 Focolarerörelsen i Sverige - All Rights Reserved.